Järvenpää - Hyvinkää - Riihimäki - Lahti

12. maaliskuuta muutama harrastaja järjesti itselleen bongaus- ja valokuvausretken Järvenpäähän, Hyvinkäälle, Riihimäelle ja Lahteen. Reissulla ottamani kuvat, olkaa hyvä!

Koiviston auton 352 Helsingin linja-autoasemalla Matka alkoi puolen kahdeksan aikaan aamulla Helsingin linja-autoasemalta. Seurueemme oli saanut vihiä, että tässä vuorossa olisi ollut Scania-Allison, mutta eipä pettymys ollut suuren suuri, kun matkavehkeeksi osoittautuikin Koiviston auton 352 (UKH-639). Kuten kuvasta näkyy, se on koriltaan Lahti 430 Falcon, vuodelta 1978 peräisin olevalla Volvo B58 -alustalla. Tämännäköinen bussi on tosin ollut vasta vuodesta 1990 lähtien, sillä silloin tehtiin uudelleenkoritus; aiemmin korina on ollut Wiima K200.
Etelä-Suomen linjaliikenteen 62 Järvenpään rautatieasemalla Järvenpään rautatieasemalla etsimme sopivan alaviiston kuvakulman ja linssiin tarttui ilmeisesti tyhjälle sivulle lähtenyt Etelä-Suomen linjaliikenteen 62 (UXL-802, Wiima M304, Volvo B9M, vm. 1987).
Savonlinjan 474 Järvenpään rautatieasemalla Toinen kuvauskohde oli saman konsernin 474 (RGE-809). Korimalli on Lahti 401, alustana Volvo B10M, ja auto on vuodelta 1994.
Koiviston auton 378 Järvenpään linja-autoasemalla Järvenpään linja-autoasemalla jatkoyhteyttä odotellessa näkyviin ilmestyi bussi, jollaista koko reissulle oikeastaan alitajuisesti lähdettiin hakemaan. Kyseessä on Koiviston oman bussitehtaan, Kabusin, tekemä bussi, jonka moottoriksi on asennettu Scania T110 ja vaihteistoksi Allisonin automaatti. Vuodelta 1984 peräisin oleva numero 378 (KHS-602) oli ensimmäinen matkalla kuvattu automaattivaihteinen bussi, ja sen käytön vaivattomuuden ja nopeuden käsivalintaiseen vaihteistoon verrattuna huomasi bussin jatkaessa matkaa melko reippaasti päästyään liikenteen sekaan.
VR:n 626x+606x Hyvinkäällä Tämä Hyvinkäällä otettu kuva ei sinänsä ole kummoinen, mutta kertoo huonon esimerkin. Kuvanottohetkellä kannattaisi muistiinpanot tehdä heti eikä vasta myöhemmin (tai ollenkaan). Nyt näkyy, että kuvassa on VR:n Sm2-junayksikkö numeroltaan 626?+606?, mutta tarkkaa numeroa ei saa selville kuvasta, eikä sitä tullut laitettua ylös...
VR:n 25xx Hyvinkäällä Toinenkin samasta paikasta otettu kuva, josta muistiinpanot ovat ihan yhtä hyvät. Sen kuitenkin muistan, että kyseessä oli viimeinen 25-sarjan Dv12, joten numeron selville saaminen lienee melko helppoa. Perässään kummalla ilmestyksellä oli yksi ainut vaunu.
Hyvinkään liikenteen 13 Hyvinkään rautatieasemalla Hyvinkään rautatieaseman liityntäliikenneterminaalissa oli melkoinen sählinki, kun iso osa paikalla kulkevista linjoista pelmahti paikalle yhtaikaa. Ensimmäiseksi filmille jäi Hyvinkään liikenteen 13 (KGJ-676, Lahti 402, Scania N113, Voith, vm. 1995). Metsälän linjan hävittyä Helsingistä tämä numerolla 10 ollut bussi siirtyi siis näköjään Hyvinkäälle, samoin kuin sisarautonsa 8, joka myös bongattiin toisaalla.
Hyvinkään liikenteen 7 Hyvinkään rautatieasemalla Hieman pienemmälläkin bussilla Hyvinkäällä ajellaan. Tässä on auto numero 7: EGV-132, Carrus Star 202, Volvo B6BLE, vm. 1996.
Etelä-Suomen linjaliikenteen 80 Hyvinkään rautatieasemalla Tulolaiturissa pyörähti Etelä-Suomen linjaliikenteen 80. (IFO-980, Wiima M310 Combi, Volvo B10M, vm. 1991)
VR:n 6065+6265 + 6073+6273 Hyvinkäällä Tämännäköisellä junakokoonpanolla siirryttiin Hyvinkäältä Riihimäelle. Yhteen oli kytketty Sm2-yksiköt 6065+6265 ja 6073+6273.
Ventoniemen 5 Riihimäen rautatieasemalla Aina eivät linja-autoharrastajat saa kovin ystävällistä vastaanottoa. Ventoniemen 59:n (NCJ-142, Neoplan N8008MIC Mercedes-Benzin moottorilla ja Voith D863.3 -vaihteistolla vuodelta 1993) kuljettaja antoi vähemmän ystävällisesti ymmärtää, ettei halua tulla kuvatuksi autonsa kanssa. Hyvä niin--itsekin haluan mieluummin häiriöttömiä kuvia, mutta suhtautuminen olisi voinut olla ystävällisempi...
Pekolan liikenteen 10 Riihimäen linja-autoasemalla Riihimäen linja-autoaseman rahdinlastauspaikalla kuvasin Pekolan liikenteen 10:n (ZAU-799, Lahti 430 Falcon, Scania K112). Se on entinen Pukkilan liikenteen 9, ja sen iloisesti nakuttavaa moottoria kuunnellen matkustimme Riihimäeltä Lahteen.
A-Busin bussi Lahden linja-autoasemalla Lahden linja-autoasemalta "löytyi" tilausajossa ollut A-Busin bussi, rekistikilveltään XJT-620. Korimalli on Ajokki Express, ja alusta on Sisun valmistetta, johon on asennettu DAF:in moottori. Vaihteistona on Allison.
Lahden liikenteen 331 Lahden keskustorilla Lahden keskustorin laidalla oli Lahden liikenteen 331, joka on Kabusin matalalattiainen bussi.

Tämän jälkeen, juuri iltaruuhkan alkaessa olla kuumimmillaan (hyytävästä tuulesta huolimatta), digitaalikamerasta loppui filmi eli muisti, mitä seurasi päätös ostaa lisää muistia. Kuvaamatta jäi paljon mielenkiintoisia näkyjä...

Joitakin matkantekovälineitä en saanut kuvattua. Niitä olivat Savonlinjan 490, jolla ajeltiin Järvenpäästä Hyvinkäälle hiekkateitäkin pitkin (niin, ExpressBus-värityksellä olevalla autolla), sekä Lahdesta paluukyytinä Helsinkiin toiminut Sm2 6072(+6272).